Godziny pracy
Sekretariat
Adres
Odkryliśmy, że nauczanie nie jest czymś, co nauczyciel
po prostu wykonuje, jest to proces naturalny, który rozwija się spontanicznie w istocie ludzkiej. Edukacji nie zdobywa się, słuchając słów – edukację zyskuje się poprzez doświadczenia, którymi dziecko oddziałuje na swoje środowisko. Zadaniem nauczyciela nie jest zatem przemawiać, leczy przygotowywać i opracowywać serię bodźców do aktywności kulturowej
w otoczeniu przygotowanym specjalnie dla dziecka.
Montessori, 1949/1994, s. 7
Szkołę tę zbudowaliśmy dla naszych „…dzieci, najwytrwalszych z naszych nauczycieli, przemawiających do nas językiem miłości. Im bardziej je poznajemy, tym więcej dowiadujemy się o nas samych, dzięki czemu lepiej doceniamy możliwości, jakie dają nam zasady pozostawione w spadku przez dr Marię Montessori – jej intuicję śmiało można określić mianem genialnej, choć ona sama broniłaby się przed tym stwierdzeniem.”
Paul Epstein
ZASADY SZKOŁY PROWADZONEJ ZGODNIE Z IDEOLOGIĄ I METODĄ M. MONTESSORI:
Była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, które ukończyły studia medyczne. Eksperymentowała, oferując dzieciom materiał edukacyjne, które umożliwiały im eksplorowanie otoczenia za pomocą zmysłów - przyniosło to niezwykle pozytywne rezultaty. Otworzyła Casa dei Bamini dla dzieci, gdzie nabywały szacunku do swego otoczenia, zaufania do siebie, niezależności i odpowiedzialności. Równolegle zaobserwowała, że małe dzieci były bardzo wcześnie zafascynowane literami i cyframi. Wykazywały głęboką koncentrację. Szerzyła swoje podejście do rozwoju dziecka, podróżując po całym świecie: od Włoch po Argentynę, od Hiszpanii po Anglię, od Holandii po Indie. Broniła praw dzieci. Trzykrotnie była nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla. Do dziś dzieci w każdym wieku i na całym świecie są kształcone metodą Montessori, by wzrastać na sprawnych, twórczych i wrażliwych dorosłych.
Edukacja wg Marii Montessori nie jest pojęciem tożsamym z nauczaniem, jaj zadanie nie ogranicza się do podawania faktów i przekazywania formalnej wiedzy. Trzeba ją rozumieć jako pomoc potrzebną do naturalnego rozwoju człowieka. Sekret dzieciństwa leży w rękach dorosłego, bo tylko dorosły może stworzyć dziecku warunki do pracy, którą ma wykonać. Tylko miłość może pozwolić dorosłemu przybliżyć się do dziecka na tyle, aby je zrozumieć. Miłość i pokora odkryją dla nas tajemnicę i pozwolą poznać prawdziwe znacznie dzieła. To jest nauka pokoju, o którą prosiła nas dr Maria Montessori.